Kirjoittaja: Mari Jokela, esimies, ikäihmisten avopalvelut
Kotona asumista tukevat teknologiset sovellukset yleistyvät vauhdilla. Sotesin kotihoidossa alkoi kuvapuhelinpalvelun pilotti kesäkuussa 2020 yhteistyössä VideoVisitin kanssa. Kotihoidon säännöllisten asiakkaiden luona voidaan käydä kuvapuhelujen kautta. Sotesin kotihoidossa päädyttiin käyttämään kuvapuhelinpalvelu termiä yleisemmin käytetyn videopuhelu -käsitteen tilalta, koska kuvapuhelu on iäkkäille kotihoidon asiakkaille helpommin ymmärrettävä käsite. Kuvapuhelinpalvelun avulla korvataan ainakin yksi kotihoidon fyysinen käynti viikossa. Asiakkaalla voi olla kuvapuhelinpalvelu fyysisten käyntien rinnalla tai se voi olla ainut käyntitapa. Palvelun lähtökohtana on asiakkaan tarve ja kunto.
Tekniikka mullistaa ikäihmisten arkea, samalla hoitajien työ on murroksessa. Kuvapuhelinpalvelu antaa mahdollisuuden tukea työkykyä ja työssä jaksamista uudella tavalla. Työ kotihoidossa on fyysisesti raskasta. Kuvapuhelinpalvelussa hoitaja ei lähde kotikäynneille, vaan hän hoitaa töitään tietokoneen välityksellä toimistolta käsin.
Kuvapuhelin on tablettitietokone, jolla kotihoidon henkilökunta on yhteydessä kotihoidon asiakkaaseen. Asiakas saa kotihoidosta tablettitietokoneen, jonka käytöstä asiakas/omainen saa kotihoidon hoitajilta opastusta ja neuvontaa. Laitteen käyttö on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi, eikä sitä voida käyttää muuhun kuin kuvapuhelinpalveluun. Palvelua aloitettaessa kotihoidon hoitaja on paikalla, kun asiakkaaseen otetaan yhteys. Näin varmistetaan, että palvelumuoto sopii asiakkaalle. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä osaa avata kuvapuhelinta, mutta osaavat tulla sen ääreen. Tällöin kuvapuhelua soittava hoitaja avaa yhteyden toimistosta käsin.
Kuvapuhelinpalvelussa kotihoidon hoitaja tapaa asiakkaan tabletin avulla. Kuvapuhelun aikana hoitaja ohjaa asiakasta tablettitietokoneen kuva- ja ääniyhteyden avulla. Kuvapuhelimen välityksellä toteutetulla kotihoidon käynnillä asiakas tekee itse ja hoitajan tehtävänä on ohjata, tukea ja kannustaa asiakasta. Kuvayhteyden kautta hoitaja näkee asiakkaan voinnin ja sen, että lääke tulee otetuksi tai ruoka syödyksi. Kuvapuhelukäynnit tehdään aina sovittuna aikana. Ennalta sovitaan, mitä kunkin käynnin aikana tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Mikäli asiakkaan voinnissa tapahtuu muutoksia, kotihoidon hoitaja tekee tarvittaessa käynnin asiakkaan luo. Kuvapuhelinpalvelu on osa kotihoidon maksua. Kotihoidon maksu määritellään asiakkaalle tehdyn palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaan.
Kokemukset palvelusta ovat olleet positiivisia. Asiakkaat ovat ottaneet rohkeasti etähoivan vastaan. Moni on ollut asiasta innostunut ja asiakkaat saavat onnistumisen kokemuksia oppiessaan uuden teknologian käyttöä. Iloa on tuottanut mahdollisuus saada laitteeseen omaisyhteyksiä. Palveluun on mahdollista liittää viiden omaisen yhteystiedot. Kuvapuhelun välityksellä hoitajan on mahdollista tukea asiakkaan selviytymistä omatoimisesti arjen askareissa ja päivittäisissä toimissa. Se antaa asiakkaalle mahdollisuuden monenlaiseen ohjattuun tekemiseen ja kuulumisten vaihtoon hoitajan kanssa. Kun asiakasta on kuvapuhelimen välityksellä ohjattu omatoimisuuteen, on se heijastunut myös muuhun aktiivisuuteen arjessa.
Palautteen perusteella kuvapuhelinpalvelu koetaan tarpeelliseksi ja kiinnostavaksi. Palvelun kehittämisessä on hyvä huomioida asiat, joita asiakkaat ovat kertoneet tärkeiksi. Kuvapuhelinpalvelusta koetaan apua yksinäisyyden torjuntaan ja turvallisuuden tunteen luomiseen. Asiakkaiden mielestä mukavaa on kotikuntoutusohjelman tekeminen ja juttelu. Joillekin asiakkaille parhaaksi ominaisuudeksi on osoittautunut omaisyhteydet. Säästöjäkin haetaan, kun hoitajan ei tarvitse ajaa asiakkaan kotiin, säästyy aikaa ja rahaa. Kuvapuhelin ei etäisyyksistä välitä. Samalla kotihoidon aikaa säästyy niille asiakkaille, jotka tarvitsevat hoitajan käyntiä kotona. Tällä hetkellä kuvapuhelimen välityksellä toteutetaan kotihoidon käyntejä. Tulevaisuudessa on mahdollista osallistua ryhmäkuntoutukseen ja päivätoiminnan ohjelmaan. Palvelua ja sen sisältöjä kehitetään jatkuvasti.
Lähes vuosi kotihoidon kuvapuhelinpalvelun aloituksen jälkeen voidaan sanoa pilotin onnistuneen hyvin. Sotesin kotihoidossa aloitettiin 25 laitteella, nyt laitteita on käytössä 40 ja käyttö on levinnyt kaikille alueille. Kuvapuhelinpalvelun aloittamiseen ja kehittämiseen on ollut vahva johdon tuki. Onnistumisen kannalta tärkeää on ollut innostunut ja sitoutunut kuvapuhelinpalvelun vastuuhenkilö kotihoidossa. Lähihoitaja Ninni Sillanpää on ollut hoitajien tukena ja innostajana alusta alkaen. Hän käy ohjaamassa palvelun aloituksia, tsemppaa ja auttaa vaikeuksissa muuta henkilöstöä. Lisäksi ennakkoluuloton asiakasvalinta on ollut yksi onnistumista tukevia tekijöitä. Omaisten asenteet kuvapuhelinpalveluun ovat olleet ajoittain kielteisiä ja epäuskoisia. Tiivis yhteistyö kotihoidon hoitajien kanssa ja hyvä palvelusta tiedottaminen ovat auttaneet näissä tilanteissa. Lopulta asennetuista laitteista on palautunut vain yksi sen takia, että asiakas ei ole halunnut laitetta.